Solvikskolan

“Dokumentären De utvalda barnen skildrar oacceptabla händelser som ligger långt bakåt i tiden. Vi är inte samma skola idag som då. Att oegentligheter uppmärksammas och diskuteras är viktigt. Det hjälper oss att vara en bra plats för unga människor att växa på. Idag har vi till exempel en elevhälsa i framkant som hindrar att elever med svårigheter hamnar mellan stolarna och fångas upp tid. Vi har den nationella läroplanen som utgångspunkt för undervisningen och att våra elever får den kunskap de förväntas ha märks inte minst på att de presterar över snittet på de nationella proven. Vi arbetar även i linje med svensk skollagstiftning. Inga former av kränkningar accepteras på Solvik.”

Vänliga hälsningar

Elin Wanselius, Rektor Solvikskolan

Waldorfskolefederationen

“Som första steg vill vi uttala var vi står som federation. Vi upplevde att dokumentärens skapare Jasper Lake har lyssnat till elever som ingen hörde när de var barn. Det är skakande vittnesmål och vi hör dem. Vi blev djupt berörda av att se dokumentären och känner att vi vill förtydliga vår syn på skolan och berätta om waldorfpedagogik. Självklart tar vi avstånd från till exempel våghalsiga lekar på hög höjd som kan innebära livsfara eller där barn och elever skadar sig. De missförhållanden som skildrades i dokument inifrån serien är inte representativa för waldorfskolor.

Solvikskolan grundades i början av 80-talet av en grupp föräldrar och lärare som tog avstånd från övriga waldorfskolor i Sverige.  Sedan mars 2021 är skolan bekräftad medlem i waldorfskolefederationen.

I Sverige finns det i dag runt 9 000 barn och elever på fler än 70 förskolor, cirka 40 skolor och ett flertal anpassade skolor som använder waldorfpedagogik i sin verksamhet. Vi vill påminna om att det går barn och elever i Solvikskolan och i andra waldorfskolor nu, elever som upplevde sin skola smutskastad genom TV-serien. Barn läser det som publiceras och tar del av media. Därför vill vi mana till en sansad debatt, så att inte en ny generation barn och elever ska uppleva att vuxna misslyckas med att skydda dem.

Waldorfpedagogiken vill stödja barns och ungdomars utveckling till självständighet, frihet samt ett kritiskt och etiskt tänkande baserat på ansvar. I waldorfskolor betonas balansen mellan teori, praktik och konst. Vi är övertygade om att dessa perspektiv är viktiga för dagens skolelever, den svenska skolan och det demokratiska samhället.

Waldorfskolorna i Sverige lyder under samma regler, lagar och läroplan som andra svenska skolor. De missförhållanden som skildras i dokumentären står i strid med både den waldorfpedagogiken och svensk skollagstiftning.

 Waldorfskolorna drivs av enskilda skolhuvudmän som själva ansvarar för att skolan lever upp till lagar och regler. Tillsynen av skolorna görs – precis som för alla andra skolor – av Skolinspektionen. Waldorfskolorna arbetar utifrån den värdegrund som beslutats i Sveriges riksdag.

För oss är det en självklarhet att elever i en waldorfskola får samma kunskaper som barnen i vilken annan svensk skola som helst.  Oavsett pedagogisk inriktning har alla barn rätt till utbildning, omsorg och en tillvaro fri från kränkningar som rustar dem för att delta i samhälle och arbetsliv.

Waldorfpedagogiken skapades för att ge barn möjlighet att lära känna sig själva och sin omvärld med utgångspunkt i tanke, känsla och vilja. Den som arbetar med något så dyrbart måste villkorslöst ta sitt vuxenansvar och alltid agera med barnets bästa för ögonen.

Ingen pedagogisk idé kan eller får legitimera kränkande behandling.”

Maria Norberg, ordförande

Waldorfskolefederationen